TessaPhoto

Alla inlägg under januari 2011

Av Tessa Pohjanen - 24 januari 2011 18:53

Hejsan!

Kom precis hem från biblioteket, har lånat en bok som heter "hemsökt, älska dig till döds" har faktiskt ingen aning om vad det är för bok, men vi kör så! Hittar aldrig böcker, tar typ 5 år. Men iallafall!


I lördags eller söndags haha minns inte var kag ute å fotade lite. Bilderna blev inte fenomenala, men har inget annan för tillfället att blogga om så..


           

     

   Nee, jag blev INTE nöjd med bilderna. Men ibland måste man ju göra mistakes :)


Lägger uppp bättre bilder senare!!


HEHE...

Av Tessa Pohjanen - 17 januari 2011 17:34

Felicia hittade min fjärrutlösare som varit borta ett tag :) thank's!


kom på idag att jag inte visat vad jag har för utrustning en "i min kamera väska" som man kan klicka på, men kan visa i ett inlägg senare, för jag ska göra lite läxa nu, vi ses senare, ursäkta för dålig uppdatering, ska bättra mig!

Av Tessa Pohjanen - 11 januari 2011 16:31

OKEJ TACK SOFIA men i mitt förra inlägg skrev ag "jag vet att jag är någon expertfotograf" HAHA skulle såklart stå " att jag INTE är någon expertfotograf vet jag" just nu är iallafall klara här, träning vid 6. Ses senare, heidå!


Av Tessa Pohjanen - 10 januari 2011 21:15

Att jag är någon expert fotograf vet jag.


skärpedjup kanske många har hört tals om, men jag tänkte skriva hur jag hanterar den...


I vissa bilder är fokusen på bakgrunden helt suddig., och i vissa bilder helt skarpa, detta har att göra med skärpedjupet, det är ett slags mått på hur mycket av bilden som är i fokus. en kamera kan igentligen bara fokusera på ett visst ställe i taget (om man säger så) men det finns ju alltid en viss del både framför och bakom detta (fast nästan aldrig jämt fördelat) detta kallas skärpedjup.


För att du ska få maximal och kreativ kontroll som fotograf är det här en viktig sak att kunna (haha, värst vad man låter proffesionell :) )  Med hjälp av skäpedjupet kan du välja om du vill t.ex fota ljus och vill få en del av ljusen i fokus, medans de andra är suddiga.

  

ungefär såhär, inte världens finaste bild av mig, men vi kör på den, haha. Men för att kontrollera detta måste du ta hjälp av bländaren. Om du vill ha ett motiv i fokus och resten suddigt ska du ha en hög bländare (lågt tal, t.ex f/2.8) Detta ger ett objekt i bilden skärpa. men därimot om du vill ta en landskapsbild och vill ha så mycket så möjligt i fokus ska du använda en låg bländare, som t.ex f/22. Nästan hela bilden blir då i fokus :) fast för att ha en så låg bländare måste du ha det rätt ljust, helst kamerastativ och en hög ISO.


Men du kan därimot inte sätta skärpedjupet precist vaaarje gång. Eftersom en ändrar bländare även påverkar slutartiden så du ska fota t-ex rörliga motiv kommer detta leda till kameraskak.


att experimentera med skärpedjup tycker jag är kul och lärorikt, det kan ge en väldigt konstnärlig effekt, så länge det finns en tydlig fokuspunkt i bilden. testa och zooma in när du tagr din bild på förstorningsglaen (+ och -) för att studera om du ska ändra bländaren :)



hoppas det var lärorikt =)


Kam Tessa, thank's for reading! <3




Av Tessa Pohjanen - 7 januari 2011 12:48

Kommer inte bli någon uppdatering under helgen (kanske på söndag) eftersom att jag har träningslägerm, men fota på :)





Av Tessa Pohjanen - 6 januari 2011 18:28

Hej, jag skrev det här långa inlägget nyss, men blev något fel, så får skriva om allt! jaja, vi kör. Jag har fotat droppbilder idag, och så här blev resultatet och har även bilder på hur jag gjorde!...


Jag fotade med min Nikon D40. Till att börja med ställde jag in kameran på manuellfokus, det kan vara svårt för kamran att hitta vattendroppen annars, blixt måste du även ha. Om du vill kan du vrida ratten på kameran till M för att ställa in Bländare och slutartid. Jag använde en hög bländare(lågt tal) för att få bakgrunden suddigare så att droppen stod ut mer, kom även ihåg att ha en kort slutartid!! Jag hade kameran på M det till en början, men tyckte faktiskt att resultatet blev bättre att fota i Auto.  Jag använde en iso på 200.


Efter att jag hade gjort mina inställningar gjorde jag en reflektionsskärm av folie och en mapp, om du inte har folie hemma beghövs det inte.


     

Innan du fotar din bild är det bra om du väljer en bakgrund som tål vatten, jag använde mig av en vanlig platsficka (:

För att få vattendroppen i rätt höjd byggde jag upp detta med bunkar och burkar.


  

fin bild..

mina hjälpmedel jag använde mig av var en fjärrutlösare och en mellanring, en mellanring är en ring du stoppar mellan kamerahuset och objketivet och på detta sätt kan du ta mer "makrofotografier" Jag hade också mitt stativ ett tag men kändes mer fritt att ha kameran handhållen (: Det är en smaksak :)


 


Nackdelen med Manuellfokus är att det kan vara svårt att hitta fokuseringspunkten (långt ord :)   och därför tog jag hjälp av ett sugrör. jag stoppade på kranen så att den droppade och sedan sugröret/pennan under så att droppen träffade den. Ställ seddan in manuellfokus och då!  är fokuseringen rätt! :)


  Detta blev mitt resultat:     

   

Sträng (C) By Tessa Pohjanen


Att ta droppbilder är inte det lättaste och framförallt tar det tid, men ta många foton! chanserna ökar då för att fånga droppen i precis rätt ögonblick, och ge inte upp i första taget, ett tag höll jag på att bli galen och tänkte att jag bara ville ge upp, men tillslut gick det :)


LYCKA TILL!


Kram Tessa

Av Tessa Pohjanen - 6 januari 2011 17:38

Hejsan, ja nu är bloggen i gång :) Hade igentligen tänkt stoppa ut några bröllopsbilder som jag hade tänkt ta igår, men när jag väl kom dit kom jag på att jag hade glömt batteriett till kameran..kul.


Hoppas du kommer följa min blogg! Fast Jag tror inte det kommer bli en blogg som jag bloggar på varje dag, utan när jag fotograferat (:


Vi hörs :)

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej och välkommen till min blogg, här kommer du få läsa om mig, fotografering, dagboksinlägg, mina åsikter om saker och ting och även bilder på mina foton såklart!

komentera!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards